De volgende programma's hebben betrekking op leesonderwijs:
- Woorden totaal
- Woordenblad
- Leeswijzer
- Word (het maken van teksten)
Ik vond het lastig om het fijne van deze programma's te weten te komen. Ik vraag me af hoe vaak deze programma's daadwerkelijk in de klas worden gebruikt. Ik zorg dat ik voor volgende week vrijdag een enquête heb gemaakt waarin de volgende vragen in ieder geval worden opgenomen:
- Hoe vaak gebruik je de computer in je klas?
- Bepaal jij welke programma's er worden gebruikt door de kinderen?
- Wat zou je nog een meerwaarde voor je klas vinden t.o.v. het gebruik van ICT programma's en het leesonderwijs?
- Wat zou je zelf nog willen leren op het gebied van ICT als ondersteuning van het leesonderwijs?
Ik heb de tussendoelen voor het leesonderwijs in de onderbouw opgezocht en gekopieerd. Ook heeft de school genoteerd waarom 'klankie' is aangeschaft destijds en wat de mogelijkheden zijn met klankie. Deze mogelijkheden wil ik zelf ook uitproberen volgende week.
In mijn eigen klas zijn er boeken ingesproken op cassettebandjes. De kinderen kunnen nu luisteren en meelezen. Vanwege onder andere technische problemen wordt dit momenteel zeer weinig gebruikt. Mijn mentor zou het erg leuk vinden als mijn onderzoek inderdaad digitale prentenboeken op zou leveren. En dan zeer gebruikvriendelijke. De kinderen zouden zelfstandig dit moeten kunnen doen. Ik vind digitale prentenboeken een zeer interessant onderwerp om te onderzoeken en een meerwaarde voor het leesonderwijs.
Plan voor 5 oktober:
- Klankie onderzoeken.
- Enquête uitdelen.
- Aan de directrice vragen of ze de handleidingen heeft van de computer programma's, zodat ik me daar in kan verdiepen.
Wat te doen op school?
- Methoden/tussendoelen/einddoelen leesonderwijs bestuderen.
- Is er op school een handleiding van Ambrasoft?
- Waar kan ik literatuur vinden over het gebruik van ICT ter ondersteuning van het leesonderwijs?
- Hoe kom ik te weten welke programma's er op het gebied van ICT en taalonderwijs bestaan?