Deze week heb ik met de kinderen samen een kerstverhaal gemaakt, gebaseerd op een aantal kerstverhalen uit een boek. Een aantal kinderen hebben plaatjes uitgezocht die bij het verhaal hoorde. Deze plaatjes heb ik gescand en op A4 uitgeprint. Zo hebben de kinderen een beeld bij het verhaal. We maken deze week de attributen voor het toneelstuk en maandag/dinsdag zullen we het toneelstuk gaan spelen en dit op foto's vastleggen. Dit wordt ons eigen gemaakt digitaal verhaal.
Tot nu toe zijn de kinderen erg betrokken,met name omdat ze zelf het verhaal mogen maken en het thema aansluit bij hun belevingswereld. Ze kunnen veel eigen ervaringen in het verhaal kwijt.
Volgende week ga ik met een groepje kinderen uit groep 3 foto's maken van voorwerpen waar de klank 'ei' in voorkomt. Deze foto's worden digitaal gezet.
Zou deze activiteit bevorderend zijn voor het leesproces voor kinderen die visueel zijn ingesteld (meervoudige intelligentie)? Ik verwacht dat deze activiteit in zekere zin bevorderend voor het leesproces zal zijn, omdat de kinderen betrokken zullen zijn, ze zijn handelend met taal bezig en ze zijn op een leuke manier toch heel functioneel aan het werk. Volgende week zullen we zien of mijn verwachtingen juist zijn of niet.
woensdag 12 december 2007
Abonneren op:
Posts (Atom)