Klankie is een software programma. Je hebt alleen wel een apart toetsenbord nodig. Bijna elke toets op dit toetsenbord is gekoppeld aan een klank. Je hebt natuurlijk de gewone letters van het alfabet, maar tweetekenklanken en klankgroepen staan er ook op. Onder andere: aa/uu/ee/oo/aai/ooi/oei/ei/ij/c-s/d-t/au/ou/ai/sch/eeuw/oe/ie/ui/eu/ieuw/nk/ng.
De leerling kan zelf beslissen welk onderdeel hij/zij gaat oefenen. Als je met je muis langs de oefening komt, hoort de leerling door zijn koptelefoon wat hij/zij precies kan doen met die oefening. De volgende oefeningen zijn mogelijk:
- Woorden typen --> de leerling mag zelf woorden typen die hij/zij kent. Bij iedere letter die de leerling typt, hoort hij/zij de bijbehorende klank. Ook kun je het hele woord horen wat je hebt getypt. Als het woord werkelijk bestaat, zie je ook een afbeelding van dat woord.
- Klanken typen --> de leerling hoort een klank, hij/zij moet die klank intypen. Na 2 pogingen zie je de bijbehorende letter verschijnen en kun je een volgende klank proberen.
- Horen en zien --> eerst zie je het woord en de afbeelding, daarna typ je het zelf na.
- Horen --> je hoort een woord en typt dit na.
- Klik op het woord dat je hoort.
- Kijk naar de foto. Welk van de drie onderstaande woorden hoort bij de foto.
- Verzin zelf een woord bij de afbeelding.
- Je hoort een woord. Je typt een woord die daarop rijmt.
- Je ziet kort een foto en het bijbehorende woord, alles verdwijnt, je typt het woord nu zelf.
- Je hoort een woord dan klank. Zit deze klank in het woord?
- Uitspreken getallen.
- Getal typen die je hoort.
Ik ben erg enthousiast over dit programma als aanvulling op het leesonderwijs. Ik wil ook nog wel het leerkracht gedeelte zien, alleen dit was beveiligd met een wachtwoord, dus ik kon daar op dat moment niet in. Ik ben benieuwd welke leerkrachten dit programma gebruiken.
Ook heb ik het ACTIV board uitgetest. Deze staat in het computerlokaal. Hij is al permanent aangesloten op de computer, dus het was erg makkelijk deze te gebruiken. Je zet hem aan en alles wat je doet op de computer zie je direct. Volgende week zal ik met groepjes leerlingen een digitaal prentenboek bekijken m.b.v. het digitaal schoolbord. Er staan heel wat digitale prentenboeken op internet.
Ook heb ik ontdekt dat ik er bij de stichting OPOA een bovenschoolse ICT coördinator is. Deze meneer zet ook veel documenten digitaal, zodat hij die documenten kan delen met iedere leerkracht van die stichting. Van mijn mentor mocht ik inloggen met haar naam en eens bekijken wat er allemaal al digitaal is. Ik heb geen contact gehad met deze meneer en weet ook eigenlijk niet of dit nodig is....?
Ook heeft mijn stageschool een site m.b.t. het leesonderwijs. Deze site is gericht op kinderen. Er staan onder andere al digiale prentenboeken op. Leerkrachten hebben ook zelf digitale producten gemaakt, denk aan boekverslagen, eigen gemaakte prentenboeken, fotopresentaties enzovoort. Deze site is zeker leuk om een keer te bekijken! www.leesbeest.nl
Kortom, ik ben deze dag veel te weten gekomen. Ik heb het boek 'Wat een taal' besteld en ga het boek 'Kinderen leren lezen' volgende week doornemen. Tijdens de ICT bijeenkomst heb ik namelijk besloten om de insteek van het onderzoek even om te draaien. Ik wilde namelijk onderzoeken wat er op gebied van ICT allemaal mogelijk is m.b.t. het leesonderwijs. Ik heb besloten dat ik me beter eerst goed in het leesonderwijs kan verdiepen en dan eens kijken hoe ik daar met ICT op aan kan sluiten.