Vandaag weer een bijeenkomst op school gehad. In groepjes hebben we gekeken naar de onderzoeksvragen. Andere studenten mochten tips geven t.a.v. mijn onderzoeksvraag. Ik zal de onderzoeksvraag specifieker moeten maken. Uit de groep kwam ook naar voren dat het onderzoeksgebied misschien te groot is omdat het de groepen 1 t/m 4 betreft.
Omdat ik zelf nog geen concrete ideeën heb, wil ik me eerst richten op het vooronderzoek. Ik ga gesprekken met de leerkrachten aan, onderzoek waar de behoeften liggen bij de individuele leerkracht, sla de literatuur er op na en onderzoek welke software programma's er aansluiten op het leesonderwijs in de groepen 1 t/m 4.
Vanuit hier zal ik een beter beeld krijgen op mijn onderzoeksgebied en zal ik de onderzoeksvraag specifieker kunnen formuleren.
Voorlopige onderzoeksvraag:
Hoe kunnen leerkrachten het leesonderwijs bevorderen in de groepen 1 t/m 4 in het ontwikkelingsgericht onderwijs met behulp van ICT programma's.
maandag 24 september 2007
Voorlopige onderzoeksvraag
Afgelopen donderdag heb ik een gesprek gehad met de directrice en mijn mentor van de basisschool om het actieonderzoek kort door te nemen. Ik had een korte samenvatting gemaakt van het actieonderzoek die ik kon overhandigen tijdens het gesprek.
De behoefte van de school sloot goed aan bij mijn interesses op het gebied van ICT in het basisonderwijs.
Ik ben uiteindelijk tot een voorlopige onderzoeksvraag gekomen:
De behoefte van de school sloot goed aan bij mijn interesses op het gebied van ICT in het basisonderwijs.
Ik ben uiteindelijk tot een voorlopige onderzoeksvraag gekomen:
Hoe kunnen leerkrachten het leesonderwijs bevorderen met ICT in de groepen 1 t/m 4 in het ontwikkelingsgericht onderwijs?
Voor het vooronderzoek wil ik in ieder geval over de volgende onderwerpen literatuur zoeken:
- Leesonderwijs groep 1 t/m 4.
- Software programma's taalonderwijs (Klankie / Ambrasoft).
- ICT in het onderwijs.
- Leerlijnen groep 1 t/m 4 leesonderwijs.
- Digitaal schoolbord.
Ik wil ook onderzoeken waar de behoefte ligt van de individuele leerkracht. Zo kan ik mijn onderzoeksvraag nog specifieker formuleren. De één zal verder zijn met het gebruik van ICT in de klas dan de ander.
Eventuele ideeën die al bij me opkomen zijn:
- Digitale prentenboeken.
- Een soort Klankie met lesprogramma.
Actiepunten week 39:
- In overleg met mijn mentor een brief/email maken waarin ik de leerkrachten de benodigde informatie geef over het actieonderzoek. Hierin kan ik vragen om medewerking. Denk aan gesprekken, enquetes enzovoort.
- Onderzoeksvraag specifieker formuleren.
- Plan maken voor aanstaande vrijdag (mijn onderzoeksdag op de werkplek). Wat ga ik daar onderzoeken?
Ik heb vorige week ook een critical friend gekregen, namelijk Sebastiaan. Hij zal kritisch naar mijn POP en actieonderzoek kijken en eventuele tips geven!
Abonneren op:
Posts (Atom)