zondag 30 september 2007

Onderzoeksdag 1

Afgelopen vrijdagmiddag heb ik op mijn stage naar de computer programma's gekeken.
De volgende programma's hebben betrekking op leesonderwijs:
  • Woorden totaal
  • Woordenblad
  • Leeswijzer
  • Word (het maken van teksten)

Ik vond het lastig om het fijne van deze programma's te weten te komen. Ik vraag me af hoe vaak deze programma's daadwerkelijk in de klas worden gebruikt. Ik zorg dat ik voor volgende week vrijdag een enquête heb gemaakt waarin de volgende vragen in ieder geval worden opgenomen:

  • Hoe vaak gebruik je de computer in je klas?
  • Bepaal jij welke programma's er worden gebruikt door de kinderen?
  • Wat zou je nog een meerwaarde voor je klas vinden t.o.v. het gebruik van ICT programma's en het leesonderwijs?
  • Wat zou je zelf nog willen leren op het gebied van ICT als ondersteuning van het leesonderwijs?

Ik heb de tussendoelen voor het leesonderwijs in de onderbouw opgezocht en gekopieerd. Ook heeft de school genoteerd waarom 'klankie' is aangeschaft destijds en wat de mogelijkheden zijn met klankie. Deze mogelijkheden wil ik zelf ook uitproberen volgende week.

In mijn eigen klas zijn er boeken ingesproken op cassettebandjes. De kinderen kunnen nu luisteren en meelezen. Vanwege onder andere technische problemen wordt dit momenteel zeer weinig gebruikt. Mijn mentor zou het erg leuk vinden als mijn onderzoek inderdaad digitale prentenboeken op zou leveren. En dan zeer gebruikvriendelijke. De kinderen zouden zelfstandig dit moeten kunnen doen. Ik vind digitale prentenboeken een zeer interessant onderwerp om te onderzoeken en een meerwaarde voor het leesonderwijs.

Plan voor 5 oktober:

  • Klankie onderzoeken.
  • Enquête uitdelen.
  • Aan de directrice vragen of ze de handleidingen heeft van de computer programma's, zodat ik me daar in kan verdiepen.

Wat te doen op school?

  • Methoden/tussendoelen/einddoelen leesonderwijs bestuderen.
  • Is er op school een handleiding van Ambrasoft?
  • Waar kan ik literatuur vinden over het gebruik van ICT ter ondersteuning van het leesonderwijs?
  • Hoe kom ik te weten welke programma's er op het gebied van ICT en taalonderwijs bestaan?

3 opmerkingen:

Sebastiaan zei

Hoi Charlotte!

We hebben het gister gehad over de digitale prentenboeken die je eventueel zou willen maken (hier was je nog niet echt over uit, maar dat maakt ook niet uit)

Ik moest in ene denken aan Noortje (zij zit ook bij ons voor de vakminor ICT)
Noortje is vorig jaar bezig geweest met digitale prentenboeken voor ict.
Daar is ook een site van inclusief handleiding voor het maken van digitale prentenboeken met Windows Movie Maker.
Misschien heb je er wat aan!

http://www.digisprookjes.nl.nu/

Bij nader inzien is dit volgens mij niet echt helemaal wat jij zocht.. Het doel van deze site is om kinderen zelf digitale sprookjes te laten maken... Met groep 1/2 is dit lastig denk ik zo.. Maar misschien heb je er wat aan!

Sebastiaan zei

http://www.digischool.nl/po/community12/?page=custom&file=digitaalboek.html

en hier een site voor het maken van digitale prentenboeken met powerpoint:

http://www.manssen.nl/Computersindeklas/dossiers/dossier_powerpoint/01_powerpoint.htm

Sebastiaan zei

Hoi Charlotte,

Hier heb ik nog een aantal screencasts gevonden voor het werken met windows movie maker.

http://ictwereldmedia.blogspot.com/search/label/Movie_maker